Tip van de week 24 » Ik kan dat niet doen
"Als je duidelijk bent over je verzoek,ontdek je meestal dat je het in een paar woorden kunt aangeven." - Ike Lasater, Woorden die werken op de werkplek
De tip van vorige week beschreef de eerste component van een duidelijk verzoek als een die "uitvoerbaar is." Om een verzoek uitvoerbaar te laten zijn, lijkt simpel genoeg, totdat je je realiseert hoe vaak je vragen niet uitvoerbaar zijn.
Een manager die tegen een medewerker zegt, "Je moet niet alles zo persoonlijk opvatten!" klinkt misschien oppervlakkig gezien als een redelijk verzoek, maar het is niet te doen. Dit verzoek laat een cruciaal stukje informatie weg - welk specifiek gedrag bedoelt de baas, dat zijn behoefte zou vervullen?
Een uitvoerbaar verzoek zou kunnen zijn: "Ben je bereid om de volgende keer dat je in de teamvergadering feedback krijgt op je project, eerst terug te koppelen wat je gehoord hebt in de feedback voordat je reageert?"
Dit is een uitvoerbaar verzoek dat de manager zou kunnen maken, als je je voorstelt dat dit zijn behoeften aan effectiviteit en samenwerking zou vervullen.
Oefening voor deze week
Let op de verzoeken die je maakt. Zijn ze echt uitvoerbaar? Zo niet, hoe zou je het verzoek herformuleren zodat het uitvoerbaar is?